t/m week 40

Na 14 weken droogte en hoge temperaturen is het weer omgeslagen met zon en regen.
Restaurant Lisa is afgebrand, een dagtocht met de club Lou Micalets......

Op 2 september is aan het eind van de middag restaurant Lisa in Sérandon afgebrand.
De brand is op de zolder ontstaan. Ze hadden 's middags nog eters waarvan de laatsten om 16.00 uur zijn vertrokken.
Lisa is daarna naar Ussel gereden met haar zoon om nog schoolspullen te halen. Om 17.30 uur kwamen de vlammen al door het dak heen en was er geen redden meer aan. De brandweer was er heel snel en moesten met een kraan blussen. Door de droogte moest er water uit de omgeving worden gehaald. Rond middernacht is de brandweer vertrokken en helaas bleek het niet goed te zijn geblust omdat om 05.00 uur 's morgens het weer in brand stond.
Nu is het hele gebouw van binnen afgebrand. Het is triest om te zien als je door het dorp rijd. Restaurant Lisa is het hart van het dorp. En erg belangrijk voor de gemeenschap. De Marie (gemeentehuis) heeft alle verenigingen gevraagd om extra activiteiten te organiseren in de gemeente. Daar is nu iedereen erg druk mee.
Gelukkig is Lisa goed verzekerd en er is gemeld dat ze proberen zo snel mogelijk alles weer op te (her)bouwen.
Maar voorlopig mis ik en meerderen met mij het uitje naar de bar en het restaurant in Sérandon.

Ik ben een dagje uit geweest met de club Lou Micalets met de bus. We zijn naar Beaulieu sur Dordogne geweest en hebben daar een wijnkelder bezocht, en natuurlijk geproefd. We hebben een boottocht gemaakt met een gabare op de Dordogne. En tussen de middag hebben we uitgebreid gegeten.
Daarna zijn we met de bus naar een oud treinstation gereden wat nu een museum is. Er staan heel veel oude locomotieven in verschillende modellen en oude treinwagons die allemaal nog in restauratie zijn. Geweldig om te zien.
Uiteindelijk hebben we een rit gemaakt met een open wagen met een kleine locomotief ervoor. De rit van een paar kilometer ging door tunnels en we hadden ook mooie vergezichten over een prachtig dal.
Om 20.00 waren we weer terug in Sérandon. We hebben een hele gezellige dag gehad.

Sinds een week zijn de temperaturen gezakt en hebben we regelmatig een bui regen. Buiten herademd de hele natuur na een droogte van 15 weken. De bloemen komen weer mooi in bloei, de bladeren aan de bomen zien er weer fris uit en het terrein begint weer groen te worden. En ik ben buiten al weer flink in de weer geweest met de boel weer winter klaar te maken. En voorraden voor de houtkachel aan het aanleggen.
Inmiddels heb ik binnen al weer een aantal keren de houtkachel aangehad.
Mijn zus helpt mij regelmatig met kleine tuinklussen. Het gaat erg goed met haar schouder. Ze heeft meer kracht en soepelheid gekregen. Maar het allerbelangrijkste is dat ze veel minder pijn heeft.
En samen bezig zijn is veel gezelliger en leuker.